Oppilaat auttavat sekä toisiaan että opettajiaan uskaltautumaan digilaitteiden ja sovellusten maailmaan. Näin voidaan tiivistää OppilasAgenttitoiminnan perusajatus. Hämeenlinnassa agenttitoiminta potkaistiin käyntiin syyskuussa 2016, kun kuusi pilottikoulua ryhtyi näyttämään tekemiselle mallia.
Jottei hämeenlinnalaista toimintakulttuuria jouduttu aivan tyhjästä luomaan, tehtiin jo lokakuussa tutustumismatka Nurmijärvelle, Karhunkorven kouluun, jossa tavattiin Kuuma-kuntien agenttiväkeä. Nurmijärveläisten inspiroimana pidettiin jo pian hämeenlinnalaisille ohjaajaopettajille oma koulutuspäivä, jonka aikana jaettiin jo koettua ja visioitiin tulevaa. Hyviä kokemuksia oli saatu myös Kirkkonummelta, ja ”Hämeenlinnan mallista” ottivat nyt vetovastuun opetusteknologiapäällikkö Jari Harvio ja oppilasagenttitoiminnan koordinaattori Sami Heino.
Vuodenvaihteen 2016–2017 jälkeen tehtiin ympäri kaupunkia tiukkaa pilotointia, ja saatiinpa seitsemäs koulukin mukaan agenttiyhteisöön. Huhtikuussa kokoonnuttiin Hämeenlinnan Verkatehtaalle kouluttautumaan kahdesti, ja vappuun mennessä oli tavoite selvillä: syksyllä lähtevät kaikki Hämeenlinnan koulut mukaan agenttitoimintaan, ja lisäksi tutoropettajien ja oppilasagenttien yhteistyötä aletaan kehittää systemaattisesti. Alueelliset tutorit tulevat tukemaan ohjaajaopettajia ja kouluttamaan oppilasagentteja.
- Hyödyt oppilaitoksille ovat olleet kiistattomat: agentit pääsevät osoittamaan erityisosaamistaan, ja agenttien avulla pääsee koko koulun väki osalliseksi uudenlaiseen oppimiseen, summaa Heino. – Toimintaa voisi verrata oppilaskuntatoimintaan, sillä agentteja ohjaavat opettajat vastaavat toiminnan pyörimisestä kouluilla.
Harvio jatkaa: – Pilottikouluilta on saatu niin hyviä kokemuksia, että nyt meidän pitää saada ihan jokainen hämeenlinnalaiskoulu mukaan hommaan. Realistinen tavoitteemme voisi olla se, että Hämeenlinnasta tulee suurin OppilasAgenttikunta, mikäli mittarina käytetään osallistuvien koulujen määrää. Tämä on niin hieno systeemi, että kuntamme jokainen koulu ansaitsee mahdollisuuden päästä mukaan.
Entä mikä on ollut agentin näkökulmasta parasta uudessa toimenkuvassa? Annetaan iittalalaisen agentti X:n vastata:
Se, kun saa ihan oikeasti opettaa muita – näyttää, mitä osaa, vaikkapa koodauksessa, videonteko-ohjelmassa tai jonkun laitteen piuhojen kytkennässä, ja saa huomata, että tuo toinenkin oppii sen saman jutun. Saa siis harjoitella opettajana olemista. Ja jännittävintä oli se, kun me kuutosluokkalaiset opetimme yseille yhden esitysohjelman käyttöä… Jännitti se, että mitenköhän ne ysit suostuvat ottamaan oppia kuutosilta. Yllättävän hyvin!
Touko Helanen, Konnarin koulun luokanopettaja Hämeenlinnasta teki videokoosteen OppilasAgenttien koulutuspäivästä:
Oppilasagenttitoiminnan yhteistyötahoja:
- Kuuma-kunnat Nurmijärvi, Kirkkonummi, Vihti, Hyvinkää, Tuusula, Järvenpää, Kerava ja Mäntsälä, Pornainen ja Sipoo
- Hämeenlinna
- Kaarina
- Valkeakoski
- Tampere
- Vantaa, Hämeenkylän koulu
- Tampereen yliopisto, TRIM-tutkimuskeskus
- Ilona IT
- Hundred-hanke: https://hundred.org/fi/projects/oppilasagentit-koulua-kehittamassa
Kalle Manninen kertoo videolla lisää Hämeenlinnan OppilasAgentti toiminnasta
luokanopettaja, OppilasAgenttien ohjaaja
Iittalan yhtenäiskoulu