Teksti: Vesa Koskinen
Syyskuussa 2024 Hämeenlinnan oppilasagenteille suunnattu kysely kartoitti tulevan TVT-strategian arviointia ja digitaalisen oppimisen merkitystä oppilaiden näkökulmasta. Kyselyn tuloksia käytetään TVT-strategian lapsivaikutusten arvioinnissa. Kyselyssä kysyttiin digitaitojen opettamisen merkityksestä sekä siitä, mitä digitaitoja koulussa tulisi opettaa. Lisäksi kysyttiin, miten nykyisiä TVT-osaamismerkkejä voitaisiin kehittää.
Kyselyn tulokset osoittavat, että digitaitojen opettaminen koetaan laajasti tarpeelliseksi, sillä niitä tarvitaan sekä arjessa että työelämässä. Oppilaat korostivat erityisesti video- ja kuvaesitysten tuottamisen, koodauksen sekä tekstinkäsittelyohjelmien käytön tärkeyttä. Kyselyyn osallistui 68 oppilasagenttia 14 eri Hämeenlinnan koulusta. Osallistujamäärät vaihtelivat koulukohtaisesti 6–8 oppilasagentin välillä.
Kyselyssä nousi esiin myös tarve päivittää Digitaitopolun sisältöjä lisäämällä esimerkiksi tekoälyä ja robotiikkaa käsittelevää opetusta. Hämeenlinnan Digitaitopolku korvaa aiemmat Hämeenlinnan perusopetuksen TVT-osaamismerkit. Kehitystyö jatkuu oppilasagenttien kanssa keväällä 2025, jolloin Digitaitopolkua rakennetaan ja testataan.
Lisää OppilasAgentti-verkoston kuulumisia OppilasAgenttien syyskirjeessä.