Tammikuun alussa OppilasAgenttejamme pyydettiin kouluttamaan muutamien sovellusten käyttämistä Otavan Opiston lukion opettajille suunnattuun OPS-hautomoon. Oppilasagenttien työpajan sisällöksi muotoutui järjestäjän toiveesta kyselysovellukset Kahoot ja Socrative sekä some-välineistä Instagram ja Snapchat. Oppilasagentit suunnittelivat ennakkoon mitä haluavat työpajassa opettaa palveluista.
Ennen työpajaa OppilasAgentteja hieman mietitytti miten entuudestaan tuntemattomien opettajien kanssa pärjää. Mutta muistuttaessani heitä, että heidät oli varta vasten pyydetty kertomaan toiminnasta ja osaamista heiltä löytyy näistä palveluista, alkoi jännityskin haihtua.
Hämeenkylän koulussa Vantaalla on aloitettu Oppilasagenttitoiminta keväällä 2015. Syksyn aikana oppilaiden kanssa on kokeiltu erilaisia toimintamuotoja, joista muotoutuu pikku hiljaa Oppilasagenttien toimintakultuuri kouluun. Yhtenä keskeisenä osana syksyn aikana Oppilasagentit ovat järjestäneet koulumme opettajille iltapäivisin TVT-työpajoja, joissa opettajat ovat voineet hakea vastauksia TVT-opetuskäyttöön liittyviin ongelmiin ja oppia uusien sovellusten käyttämistä opetuksessa.
Työpajassa lukioiden opettajat olivat kiinnostuneita sovellusten lisäksi Oppilasagenttitoiminnan mallintamisesta myös lukioon sekä TVT:n hyödyntämisestä yläkoulun opiskelussa. Oppilasagenttien työpajassa oli iloinen keskustelu koko kahden tunnin ajan. Oppilasagentit oppivat itsekin iltapäivän aikana paljon sellaista, jota eivät koulussa voisi muuten oppia. He olivat innoissaan onnistuttuaan työpajan pitämisessa sekä iloisia siitä loistavasta palautteesta ja arvostuksesta mitä saivat osallistujilta.
Opettaja-Agentti
Hämeenkylän koulu
Vantaa