Kirkkonummen Vuorenmäen koulun OppilasAgenteilla oli 30.3. jännittävä päivä. Aalto-yliopiston kanssa oli hetken aikaa suunniteltu täydennyskoulutuspäivää, ja nyt oli viimein aika päiväksi astua yliopisto-opiskelijan saappaisiin. Jännitys ja odotus täytti ilman, kun aamukahdeksalta astuimme bussiin.
Hetkeä myöhemmin meidät ottivat Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä vastaan Maarit Melvasalo ja Lari Lehtomäki. Maarit oli nähnyt valtavan vaivan ja suunnitellut päivämme ohjelman. Yhdessä avustajansa Larin kanssa he luotsasivat meitä eri kohteissa. Aloitimme päivän tutustumalla luonnontieteitten laboratorioon, jossa saimme opetusta Arduino-ohjelmoinnissa. Oppilaat oppivat valtavan nopeasti Arduinon taustalla olevan C++-ohjelmointikielen perusperiaatteet. Koodasimme aluksi ledivilkun, ja kohta Piezo-kaiuttimista kuuluikin jo musiikkia. Arduino sai varauksettoman suosiomme!
Vierailumme ohjelmassa oli seuraavaksi vuorossa tutustumiskäynti ääniteknologian laboratorioihin. Kaiuton huone oli nimensä veroinen, mykistävä kokemus. Se on huoneen sisään rakennettu, jousitettu ja vaahtomuovilla pehmustettu huone, jossa kuulija kuulee lähinnä suoraan itseensä kohdistuvan äänen. Tuntui uskomattomalta, että kun vieruskaveri kääntyi seinään päin, ei hänen puheestaan todella kuulunut juuri mitään. Taputuksetkaan eivät tuntuneet ollenkaan juhlallisilta, kun niistä puuttui kaiku.
Saimme mahdollisuuden tarkastella kaikua myös täysin päinvastaisesta näkökulmasta. Yliopistolle oli rakennettu huone, jossa surround-kaiuttimilla simuloitiin tosielämän kolmiulotteisia kuuntelutilanteita. Videotykki näytti kuvaa kankaalle, mutta äänet kuuluivat joka puolelta huoneesta. Sählyottelu ja sinfoniaorkesterin harjoitukset kuulostivat miltei ällistyttävän todellisilta, kun pienimmätkin äänet kuuluivat juuri oikeasta suunnasta.
Ruokailun jälkeen jakaannuimme vielä pieniin pajoihin. Yhtäältä pääsimme tutustumaan Aalto-yliopistossa kehitettyyn laajennetun todellisuuden GPS-suunnistussovellukseen. Android-puhelimeen oli etukäteen ladattu sovellus, joka käytti hyväkseen puhelimen kameraa. Kun kameralla otti kuvan, sovellus kertoi käyttäjälle, missä hän on. Kun käyttäjä seuraavaksi kirjoitti sovellukselle, mihin hän haluaa rakennuksessa liikkua (esimerkiksi kirjastoon), ilmestyi kuvaan nuoli, joka ohjasi käyttäjän kääntymään oikeaan suuntaan. Näytölle ilmestyi kartta, joka ohjasi määränpäähän sekä vielä kirjalliset ohjeet.
Toisaalta saimme huomata, mitkä mahdollisuudet mobiilipelaamisessa ovat. Ajanmukaisten pilvipalvelujen avulla varsinainen laskentatyö voidaan toteuttaa palvelimilla eri puolilla maailmaa, ja puhelimen tehtäväksi jää vain välittää näytölle pelin tapahtumat sekä välittää käyttäjän käskyt palvelimelle internetin ylitse. Tämän päivän älypuhelimet kykenevät uskomattoman tarkkaan grafiikkaan, pelikokemus oli täysin pöytäkonetasoa.
Koulutuspäivämme päättyi meidän kaikkien mielestä aivan liian äkkiä. Olemme otettuja, että saimme mahdollisuuden tutustua Aalto-yliopiston kiehtoviin opiskelumahdollisuuksiin. Lausumme lisäksi mitä suurimmat kiitoksemme kaikille meitä päivän aikana luotsanneille aaltolaisille, erityisesti Maaritille ja Larille!
OppilasAgenttitoiminnasta vastaava opettaja
Vuorenmäen koulu